طلبه یار ، همیار و دستیار علمی، فرهنگی و تبلیغی طلاب و روحانیون

امروز: 1403/01/30

آموزش ثبت نام در گوگل ریکپچا

آموزش ثبت نام در گوگل ریکپچا

Recaptcha به فارسی ریکپچا یا ری کپچا قابلیتی است که سایت ها را در مقابل بات ها (ربات ها) حفاظت می نماید. این ابزار توسط گوگل بصورت کاملا رایگان در اختیار عموم قرار داده شده است. در تعریف Recaptcha در عنوان نوشته شده است آسان برای انسان و سخت برای ربات ها! این واقعا بهترین تعریف از این سیستم است که امکان سوء استفاده را برای ربات ها غیرممکن می کند. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که Recaptcha چیست و چه کاربردی دارد؟ و چگونه می توانیم از آن در سایت بهره بگیریم. از شما دعوت می کنیم با ما همراه باشید.

Recaptcha چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

قطعا برای شما پیش آمده است که در هنگام تکمیل یک فرم (ثبت نام، درخواست و …) گزینه ای وجود دارد که معمولا با عنوان مقابله با روبات اسپم یا نظایر این توجه داده می شود. این گزینه ها معمولا بصورت عددی، تیک باکس یا انتخاب تصاویر و … است که می بایست برای تکمیل یا ادامه کار آن را انجام دهید. این موضوع به این دلیل است که از تلاش و اسپم کردن ربات ها جلوگیری به عمل آید. اینکار سبب ممانعت از اقدامات ضد امنیتی و اسپم فرم ها می شود. Captcha به صورت های مختلفی وجود دارند که در اینجا ما بر روی سیستم Recaptcha بحث خواهیم کرد که توسط گوگل ارائه شده است. در طی سالهای اخیر Recaptcha با سه ورژن معرفی و ارائه شده است که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • Recaptcha V1 – ورژن اول – منسوخ شده است
  • Recaptcha V2 – ورژن دوم – بصورت Checkbox ، Invisible , Android
  • Recaptcha V3 – ورژن سوم – بصورت نامحسوس حساس و محافظت از تمام سایت

اگر سایت دارید می بایست در هر صورت از Recaptcha استفاده نمایید تا مانع حمله ربات های اسپم به سایت خود شوید. البته اگر سایت شما هیچ فرم یا فیلدی ندارد نیازی به استفاده از آن نیست. استفاده از Recaptcha در سایت ها بخصوص برای فرم های ثبت نام و ورود به ناحیه کاربری بسیار ضروری است. در فرم های ورود ممکن است ربات ها توسط حملات بروت فورس بتوانند وارد اکانت هایی شوند که رمز عبور راحتی دارند. پس می توان نتیجه گرفت که برای تامین امنیت سایت و کاربران آن می بایست از Google Recaptcha استفاده کرد.

آموزش ثبت نام در گوگل ریکپچا

1. ابتدا توسط اکانت گوگل خود وارد سایت گوگل ریکپچا شوید.

2. سپس در قسمت Register a new site تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

register google recaptcha آموزش ثبت نام در گوگل ریکپچا

سپس ورژن ریکپچای مورد نظرتان را انتخاب کنید.

3. پس از انتخاب reCAPTCHA V2 یا Invisible reCAPTCHA باید با توجه به تصویر زیر، نام دامین یا دامین های مورد نظرتان را به صورت example.com وارد نمایید و در نهایت پس از تایید موافقت با قوانین استفاده از سرویس گوگل روی دکمه Register کلیک کنید.

google recaptcha advanced setting آموزش ثبت نام در گوگل ریکپچا
تنظیمات گوگل ریکپچا

یک: یک نام را به عنوان لیبل وارد نمایید.

دو: نام دامین یا دامین های مورد نظرتان را با توجه به توضیحاتی که در ادامه متن آمده است، وارد نمایید.

سه: آدرس یا آدرس های ایمیلی که به عنوان ادمین در نظر گرفته خواهند شد را وارد نمایید.

چهار: میزان سختی و آسانی عبور از سد ریکپچا را مشخص نمایید.

4. سپس یک site key و یک secret key در اختیار شما قرار داده می شود که می توانید با استفاده از آنها از سرویس گوگل ریکپچا استفاده نمایید. کلید ها شبیه موارد زیر هستند:

Site key: 6LeIxAcTAATTTAJcZVRqyHh71UMIEKNQ_MXjiZKDr

Secret key: 6LeIxAcTAATTTAGG-vFI1TnRWxMZNFuojJ4WifJYd